Ana içeriğe atla

Bir Sürgünlük Yurdu Olarak Dünya – SÜR/GÜNLÜK 1- Ahmet Karadağ



Veveya edebiyat sitesi genel yayın yönetmeni sevgili Ercan y Yılmaz’dan “ayda bir edebiyatla ilgili köşe yazıları yazar mısın” teklifi geldiğinde sevindiğim kadar endişe de ettim. Sevindim, çünkü böyle nitelikli bir edebiyat sitesinde köşe yazısı yazmak, birbirinden değerli birçok yazar ve şairle köşedaş olmak büyük bir onur olacaktı benim için. Endişemin sebebi ise, belli bir periyodda yazı yazmanın zorluğu kadar, aynı zamanda doğallıktan uzak, zorlama yazılar yazmayla neticelenebilecek risklere sahip olmasıydı.

Her ne kadar neredeyse ayda iki kez matbu ya da dijital ortamlarda edebiyatla ilgili yazılar yazsam da içimden geldiği gibi ve geldiği zamanda yazmak bana bir serbestlik kazandırıyordu. Ama ilk kez artık yetiştirmek zorunda olduğum, miadı olan yazılar yazacaktım. Bu zor bir şey olacak ama üstesinden gelmeye çalışacağım.

Gerçi ben de birçok yazar gibi ilham perilerinin varlığına inanmam. İlham perileri gelse de yazsam diye bekleyen, gelmeyince de bir türlü yazamayanlardan değilim. Yazmanın her şeyden önce bir disiplin işi olduğuna inanıyorum. Oturunca yazabilen insanlardanım. Aklımda yazabileceğim bir konu varsa, yazmadan önce onu kafamda biraz dolandırıp, az çok bir kıvama getirdiğimde yazmaya başlarım. Bu yazıda olduğu gibi yazmaya başlarken sadece ana fikri olan, kabaca sınırlarını zihnimde belirlediğim yazı -kimi zaman bir öykü- yavaş yavaş klavyenin tuşlarından dökülmeye başlar. Ben de kendi yazımın ilerleyişini tıpkı okurlar gibi şaşkınlıkla ve merakla izlerim.

Bir köşe yazısı yazmaya başlamayla ilgili ikinci önemli bir sıkıntı da köşenizin adının ne olacağı konusuydu. Edebiyat sitelerinde daha çok “Günlük” formatında yazılar yazıldığı ve bunların çoğunun adının içinde “günlük” lafı olduğu için köşemin adının günlük kelimesi içermesi çok klişe olacaktı. Üstüne üstlük Veveya’da başka bir köşenin adı Üz/Günlük konulmuşken ve bu köşenin sahibi değerli yazar ve şair Haydar Ergülen’ken köşemin adında günlük kelimesi olması çok riskli olacaktı. Ama bu riski aldım.

Çünkü sürgünlük benim birçok yazımda değindiğim ana konulardan biriydi. Siyasi zorunluluklar nedeniyle ülkesinden ve anadilinden uzakta olan yazarlar, gazeteciler kanayan yaralarımdan biriydi. Aslı Erdoğan özelinde tüm sürgünler için yazdığım birçok yazıda, hayatını yazarak kazanan insanlar için sürgünlük, sadece ülkesinden uzakta olmak değil, aynı zamanda onun yaşamında sahip olduğu şeylerden biri olan anadilinden, yazı yazdığı dilden uzak olması demekti. Bu nedenle sürgünlüğü hep gündemimde tutmak düşüncesiyle köşeme “Sür/Günlük demeyi uygun buldum.

Aslında o hepimizin bir elma ısırmak kadar basit olmayan ve ne olduğunu çok iyi bildiğimiz günahı işleyip cennetten kovulduğumuz günden beri dünya her birerlerimiz için bir sürgün yeri bir taraftan da. Bir sürgün gibi aslında yerlisi olmadığımız bir yurtta sürgünlüğümüzün bitmesi için dolanıp duruyoruz. Tıpkı siyasi sürgünler gibi sürgün yurduna ne kadar alıştık desek de, alışmaya çalışsak da alışamıyoruz bir türlü, olmuyor. Anadilimizi unutmaya başlayıp, bir süre sonra tüm uzun süren sürgünlüklerde olduğu gibi sürgün olduğumuz ülkenin diline, yani ki bu dünyanın diline ve haline alışmaya çalışıyoruz. Ama sonunda elimizden kalan anadilimizi unutmak ve dünyanın o çok çetrefilli, bin bir türlü grameri ve imlası olan dilini de tam manasıyla öğrenememek oluyor. Her sürgünlük gibi o da bitiyor sonunda.

Başta demiştim ya, yazının buralara gideceğini ben de bilmiyordum ve sonunda işte böyle bir ilk yazı oldu. Ayda bir kez burada edebiyatla ilgili bir yazıyla huzurlarınıza gelmeye çalışacağım. Umarım ki, yazılarımı okumakla değerli vaktinizi zayi etmiş olmam. Tekrar merhaba ey sevgili okur.



Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Parşömen Fanzin 2024 Edebiyat Soruşturması: Ahmet Karadağ

  2024 yılında yayımlanan kitaplardan beğendiklerinizi, beğenme nedenlerinizden kısaca bahsederek bizimle paylaşır mısınız? Bu sene yerli edebiyat açısından verimli bir yıldı. Eminim henüz okumadıklarım arasında birçok başka güzel kitap da vardır ama okuduklarım arasında beğendiklerim bir sıralama olmaksızın şöyle: Yanımda Kal (Eylem Ata): Siyasetin edebiyattan git gide uzaklaştığı bu günlerde “hayata dönüş” operasyonları gibi politik konuları edebiyatın büyüsü içinde anlatmadaki ustalığı nedeniyle. Çığlıkta Arşe (Gönül Demircioğlu): Yepyeni bir şiir dili oluşturma çabası nedeniyle. Meryem’in Çiçekleri (Abdullah Ataşçı): Osmanlı’nın yıkılışı döneminde Doğu ve Güneydoğu Anadolu’da birlikte yaşayan Kürt-Ermeni-Türk köylerinin birbirleriyle ve devletle olan çatışmalarını anlatmadaki başarısı nedeniyle. Billur Örüntüler (Rıdvan Hatun): Öyküde yeni bir dil geliştirme çabası nedeniyle. Yazınsal Tutkunun Peşinde (Şirvan Erciyes): Bir taraftan roman eleştirileri yaparken bir taraftan da ni...

Her şeye rağmen edebiyat mı?

  Geçen haftalarda yazdığım bir tweet nedeniyle eski bir tartışmayı fitillemiş oldum. Epeyce bir tepki de aldım. O tweet’i yazarken sosyal medyanın doğasının ve özellikle de Twitter ortamının bu tür şeylere bağışık olmayı gerektirdiğinin farkındaydım. Zaten sosyal medyada linç edilmeye epeyce alışığım. Ama yine de kendimi orada yazdığım şeyleri söylemek zorunda hissettim. Bir kez daha söyleyeceğim. 2 Ekim 2024 tarihinde Twitter’da, “Şuna inanıyorum ki edebiyat dünyasında bazı şeyler sadece sözde. En solcu benim diyen edebiyatçılar bile GYY ‘Ben faşistim ulan var mı diyeceğiniz,’ diyen bir yayınevinden çıkan öykü kitaplarını öve öve, tanıta tanıta bitiremiyorlar…” diye yazmıştım. Bu tutarsızlığa kızmıştım. Ardından Parşömen’de Emirhan Mutlu “Nerede o eski tartışmalar” başlıklı yazısında bu konuya değindi. “Karadağ bu yazıda solcu olduğunu iddia eden yazarların genel yayın yönetmeninin faşist olmakla övündüğü bir yayınevinden çıkan kitabı tanıtıp övmelerini tutarsız bulduğunu söylüyo...

Dirlik Düzenlik Apartmanı Üzerine (İnceleme - İnan Sabırcan)

  Kitap okurken kendim için bir yöntem geliştirdim. Yazarların hayat öykülerine, özgeçmişlerine bakmamaya çalışırım. Yazar zaten yeterince dertlidir ki klavyenin, ekranın başına geçmiş içini dökmektedir. Ahmet Karadağ’ın 2024 yılında basılı olarak Mahal Edebiyat tarafından yayımlanan Dirlik Düzenlik Apartmanı kitabına ulaştığımda, kitabın adını bir daha okuyup tebessüm ettiğimi hatırlamaktayım. Kitabı elime alır almaz özgeçmişi hemen es geçtim, beni ilgilendiren yazarın kim olduğu değil, merakım yazılanadır. Kitaba ulaşmamı sağlayan arkadaşıma da aynısını söyledim, bana yazarın kim olduğunu anlatmayın. Yaşamak, çalışmak, bu dünyada bir işe yaramak. Türkçe’nin en güzel yanı sözcüğe -mek, -mak eki getir, anlamda bozulma çok yoksa o sözcük 12 Eylülcülerin deyimiyle fiildir, bizim gibi Öz-Türkçe sevdalıları için ise eylem demektir. Ahmet Karadağ’ın Dirlik Düzenlik Apartmanı kitabındaki yazıtlardaki yöntemin eylemek üzerine olduğu görülmektedir. Yazarın yarattığı kişilikler, günün tekno...