Ana içeriğe atla

Yazı uçunca geriye kalan

 




Yazı sözün perçinlenmesidir. Çünkü perçinlenmezse söz uçar. Söz ancak yazıyla tarihe ve sonsuza kalır.

Bir söz yazıya döküldüğü an artık etten kemikten bir bedene bürünür. Söz yazıyla varoluşunu tamamlar. Ama gün gelir yazı da uçar. 

Yazı uçunca geriye kalan eylemdir. Eylem her şey bittiğinde geriye kalandır. Çünkü yazı, yazıldığı yerde sonsuza kadar duracak gibi görünse de eylemle zıt düştüğü anda silinir gider. Bazen de söz yazıya değil eyleme dönüşmelidir. Eyleme dönüşmeyen söz, eyleme dönüşmeyen yazı anlamsızlaşır ve kaybolur gider. 

Tolstoy sözün ve yazının uçtuğunu, kalıcı olan tek şeyin eylem olduğunu anladığı zaman onu ölüme götürecek trene biner. 

Son yolculuğuna çıkar. “Savaş ve Barış”, “Anna Karenina” geride kalmıştır, artık romanlarının ötesine geçmesi gerektiğine inanır. Bir halkın kaderine ortak olmadan yazılan her şeyin anlamsızlığını fark eder. Romanları kadar uzun olmayan ama onlardan daha etkili olan ölümcül seyahatini bırakır geriye okurlarına ve tüm Rus halkına. 

Knut Hamsun 1920’de aldığı Nobel Ödülü’nü, yazmış olduğu çok güzel romanları Hitler’in önünde eğildiğinde, karısı ile birlikte Nazizm propagandasını yapmak için şehir şehir gezip konferanslar verdiğinde geçersiz kılar.

Eylemi, yani artık faşizmi seçişi, yazdığı bütün güzel şeyleri anlamsız kılar. Bir zamanlar onu çok seven okurlarının artık onu bir yazar olarak görmediklerini hissettirmek için evinin önüne ellerindeki bütün kitapları yığdıkları gün Knut Hamsun için yazı uçup gider. Geriye adının Hitler ile anılması kalır. 

Birbirinden güzel uluslararası ödüllü kitapların yazarı Aslı Erdoğan 2016’dan beri yazamadığını söyler. Ağırlaştırılmış müebbet ile yargılandıktan sonra hapisten çıkıp Almanya’ya sürgüne giden yazar birçok röportajında artık elinin yazmaya gitmediğini anlatır röportajlarında. Çünkü artık söz ve yazı bitmiştir onun için.

Eylemin insanı olmuştur. Zorlu sürgün yaşamı, ağır hastalıklarla, ihanetlerle, vefasızlıklarla yaralı yaşamı yazının önüne geçmiştir. Çünkü o da Adorno gibi düşünür; “Bunca kötülükten, ölümden, sürgünden, hapisten sonra yazı yazmak barbarlıktır.”

Bir diğer yazar, sarhoş araba kullanırken üç kişiyi ezerek öldürür, kaçar, bir süre saklanır. Yerine suçu birinin üstlenmesini sağlar. Sonra kanındaki alkol miktarı ve kafasındaki sarhoşluk azalınca gider teslim olur. Yasaların ancak güçlülerce yırtılabilen ağlarını delerek çok kısa bir süre sonra hapisten çıkar. Hiçbir şey olmamış gibi yazmaya devam eder. Ama artık yazdıklarının bir önemi yoktur.

Yazı uçmuş, eylem kalmıştır geride. Üç kişiyi öldürmenin yüküyle doludur hayatı. 

Bir diğer şair sadece on dokuz yaşındayken bugüne kadar yazılmış en güzel şiir kitaplarından biri olan “Cehennemde Bir Mevsim”i yazar.  Yirmi bir yaşında şiir yazmayı bırakır. Öleceği otuz yedi yaşına kadar İskenderiye’de, Habeşistan’da, Kıbrıs’ta türlü türlü işler yapar. Verlaine ile olan ilişkisini koparır. Artık onun için yazı bitmiş, hayat başlamıştır. Yazmak anlamsızlaşmıştır.  

Yazmayı erken bırakan bir başka yazar Oscar Wilde da “Yaşamı tanımadan önce yazıyordum, şimdi ise yaşamın anlamını bildiğim için yazacak bir şeyim yok” diyerek yazıyı yaşamın gerisine öteler, yaşamı önceler. Belki de Reading Zindanı’nda geçirdiği kötü günler onun yazma hevesini ortadan kaldırır. Aslı Erdoğan gibi zindandan sonra yazmak artık anlamsız gelir ona.

Söz gibi yazı da uçar bir gün. Yazı bazen anlamını yitirip eyleme dönüştüğü için uçar gider, bazen de eylem ile yazının uyumsuzluğu yazıyı geçersiz kılar. Yazı uçar geriye eylem kalır.  



https://bianet.org/yazi/yazi-ucunca-geriye-kalan-293581

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Parşömen Fanzin 2024 Edebiyat Soruşturması: Ahmet Karadağ

  2024 yılında yayımlanan kitaplardan beğendiklerinizi, beğenme nedenlerinizden kısaca bahsederek bizimle paylaşır mısınız? Bu sene yerli edebiyat açısından verimli bir yıldı. Eminim henüz okumadıklarım arasında birçok başka güzel kitap da vardır ama okuduklarım arasında beğendiklerim bir sıralama olmaksızın şöyle: Yanımda Kal (Eylem Ata): Siyasetin edebiyattan git gide uzaklaştığı bu günlerde “hayata dönüş” operasyonları gibi politik konuları edebiyatın büyüsü içinde anlatmadaki ustalığı nedeniyle. Çığlıkta Arşe (Gönül Demircioğlu): Yepyeni bir şiir dili oluşturma çabası nedeniyle. Meryem’in Çiçekleri (Abdullah Ataşçı): Osmanlı’nın yıkılışı döneminde Doğu ve Güneydoğu Anadolu’da birlikte yaşayan Kürt-Ermeni-Türk köylerinin birbirleriyle ve devletle olan çatışmalarını anlatmadaki başarısı nedeniyle. Billur Örüntüler (Rıdvan Hatun): Öyküde yeni bir dil geliştirme çabası nedeniyle. Yazınsal Tutkunun Peşinde (Şirvan Erciyes): Bir taraftan roman eleştirileri yaparken bir taraftan da ni...

Her şeye rağmen edebiyat mı?

  Geçen haftalarda yazdığım bir tweet nedeniyle eski bir tartışmayı fitillemiş oldum. Epeyce bir tepki de aldım. O tweet’i yazarken sosyal medyanın doğasının ve özellikle de Twitter ortamının bu tür şeylere bağışık olmayı gerektirdiğinin farkındaydım. Zaten sosyal medyada linç edilmeye epeyce alışığım. Ama yine de kendimi orada yazdığım şeyleri söylemek zorunda hissettim. Bir kez daha söyleyeceğim. 2 Ekim 2024 tarihinde Twitter’da, “Şuna inanıyorum ki edebiyat dünyasında bazı şeyler sadece sözde. En solcu benim diyen edebiyatçılar bile GYY ‘Ben faşistim ulan var mı diyeceğiniz,’ diyen bir yayınevinden çıkan öykü kitaplarını öve öve, tanıta tanıta bitiremiyorlar…” diye yazmıştım. Bu tutarsızlığa kızmıştım. Ardından Parşömen’de Emirhan Mutlu “Nerede o eski tartışmalar” başlıklı yazısında bu konuya değindi. “Karadağ bu yazıda solcu olduğunu iddia eden yazarların genel yayın yönetmeninin faşist olmakla övündüğü bir yayınevinden çıkan kitabı tanıtıp övmelerini tutarsız bulduğunu söylüyo...

Dirlik Düzenlik Apartmanı Üzerine (İnceleme - İnan Sabırcan)

  Kitap okurken kendim için bir yöntem geliştirdim. Yazarların hayat öykülerine, özgeçmişlerine bakmamaya çalışırım. Yazar zaten yeterince dertlidir ki klavyenin, ekranın başına geçmiş içini dökmektedir. Ahmet Karadağ’ın 2024 yılında basılı olarak Mahal Edebiyat tarafından yayımlanan Dirlik Düzenlik Apartmanı kitabına ulaştığımda, kitabın adını bir daha okuyup tebessüm ettiğimi hatırlamaktayım. Kitabı elime alır almaz özgeçmişi hemen es geçtim, beni ilgilendiren yazarın kim olduğu değil, merakım yazılanadır. Kitaba ulaşmamı sağlayan arkadaşıma da aynısını söyledim, bana yazarın kim olduğunu anlatmayın. Yaşamak, çalışmak, bu dünyada bir işe yaramak. Türkçe’nin en güzel yanı sözcüğe -mek, -mak eki getir, anlamda bozulma çok yoksa o sözcük 12 Eylülcülerin deyimiyle fiildir, bizim gibi Öz-Türkçe sevdalıları için ise eylem demektir. Ahmet Karadağ’ın Dirlik Düzenlik Apartmanı kitabındaki yazıtlardaki yöntemin eylemek üzerine olduğu görülmektedir. Yazarın yarattığı kişilikler, günün tekno...