Ana içeriğe atla

Edebiyatta Entelektüelliğe Karşı Ümmilik




Bu yazı Oggito'da yayınlanmıştır. (https://oggito.com/edebiyatta-entelektuellige-karsi-ummilik-04201860739)

Yazar olacak gençlere yapılan en büyük tavsiye, yazma serüvenine girmezden önce çokça okumuş olmaları, kaplarını doldurmadan taşmaya cüret etmemeleridir. “Bin okuyup bir yazmak” olarak da mottolaştırılacak bu yaklaşım artık birçoklarına göre üzerinde tartışılmayacak büyüklükte bir hakikattir. Bu görüşe göre dünya klasiklerini ve Türk klasiklerini okumadan yazmaya girişmek eblehçesine bir özgüvenin tezahürüdür. Bu satırın yazarı da buna benzer düşüncelere sahipti aslında. Kırk yaşından sonra yazmaya başlaması da aslında bu tavsiyeye uymuş olmanın getirdiği bir gecikme değil de nedir? Gerçekten iyi yazar olmak için çokça okumak elzem midir, hadi daha kestirmeden söyleyeyim, başkalarını çok okumak yazarın özgünlüğünün önündeki tehditlerden biri midir? Emin değilim. Okumuş bir yazar olmak mı iyidir, ümmi bir yazar olmak mı?

Türk Dil Kurumu ümmi kelimesini dar manasıyla “okuyup yazması olmayan kişi” olarak tanımlar. Osmanlıca lügatleri kurcaladığımızda “anasından doğduğu gibi kalmış ve tahsil görmemiş, mektep ve medresede okumamış kimse, kitap okumamış, yazı yazmamış, kimseden ders görmemiş kimse” gibi tanımlar da karşımıza çıkar. Arapça kökenli kelime için İslam Ansiklopedisi “ ‘emm’ kökünden veya ‘anne’ anlamına gelen ümm ya da ‘topluluk, millet’ gibi mânaları ifade eden ümmet kelimesine nisbetle elde edilen ümmî, okuma yazma bilmeyen, tahsil görmemiş; az konuşan, konuşurken hata yapan kimse, ümme nisbeti halinde ise annesinden doğduğu gibi kalmış, tabiatı bozulmamış, sonradan okuma yazma öğrenmemiş kişi” anlamını verir. Bütün bu tanımlarda ortak olan ve aslında bu yazının yazılmasına sebep olan heyecan verici şey, “anasından doğduğu gibi kalmanın” sanatla olan ilişkisidir.

İnsan ömrü ve hallerinin sanata en yakın hali çocukluk ve delilik değil midir? Anasından doğduğu haliyle, bu dünyaya başka bir gezegenden düşmüş ve henüz buraya ait kötülükten, kinden, art niyetten, kibirden, gösterişten, şiddetten haberi yoktur anasından yeni doğanın. Anasından yeni doğan büyüdükçe üzerine dünyanın kiri ve pası bulaşır, öldürmeyi, aldatmayı öğrenir. Anasından yeni doğan ağlamayı bilirken, gün geçtikçe anasından doğar doğmaz bildiği ağlamayı unutur da ağlatmayı öğrenir. Artık o anasından doğduğu halde değildir. Bu dünyada kaldığı her gün, anasından doğduğu halinden uzaklaşır da uzaklaşır ve sonunda artık anasının bile onu tanıyamayacağı biri haline gelir.

Anasından doğduğu gibi kalmanın bir sanatçının ihtiyacı olan en büyük şey olduğunu, “zamanında çocuk olan herkesin bir sanat eseri üretmek için potansiyeli vardır” diyen Flannery O’Connor’ın baktığı açıyla bakacak olursak tam olarak anlamış oluruz. Özgünlük ve sıradışılık yazarı diğerlerinden ayıran en önemli esastır. Bu özgünlük ister cılız, ister gür aksın, ormandaki bir kayanın altından membalanan, insan eli değmemiş kaynak suyunun pırıl pırıl duruluğudur. Hiçbir kimyasal karışmamış, pH’sı ve mineral içeriği hesaplanmamış, şişelenmemiş, market raflarına konulmamış bir saflık ve duruluktur bu.

Bir yazarın iyi yazar olmasını belirleyen iki ana unsur olduğunu düşünüyorum. Birincisi ve en önemlisi özgünlük ve ‘yaratıcılık’, ikincisi de teknik. Her yazar –ya da birçok yazar– yazmaya taklitle başlamıştır. Yazarların ilk ürünlerine bakınca hangi yazar(lar)dan etkilendiğini anlamak bile mümkün olur. Bunda garipsenecek bir durum yok kanaatindeyim. Git gide yazar kendi çizgisini bulur. Aslında bir taraftan okuma alanını genişleten yazar, kahramanı olan yazardan başka büyük yazarlar da olduğunu fark etmiş, onlardan da etkilenmiş, ama en sonunda kendine bir yol bulmuştur. Ama ne olursa olsun, ne kadar iyi bir tarz oluşturursa oluştursun yine de bütün okuduklarından üzerinde bir iz kalır yazarın. Bugün hâlâ birçok büyük yazarı, şairi okurken az da olsa Dostoyevski, Tolstoy, Çehov, Kafka, Gogol, Rimbaud tadı gelmiyor mu damağımıza? Okumak yazarın tekniğine büyük katkı sağlarken, özgünlüğüne ve ‘yaratıcılığına’ da onulmaz hasarlar verir.

Ümmi kalabilmiş yazar var mıdır peki gerçekten? Az sayıda olsa da vardır. Düzensiz bir eğitimin sonunda ondokuz yaşında ilk şiir kitabı yayınlanan ve henüz yirmi bir yaşındayken de son şiirini yazarak şiiri bırakıp, kaçakçılıktan, paralı askerliğe, her türlü edebiyat dışı işe bulaşan ve ondokuz yaşında yazdığı Cehennemde Bir Mevsimle dünyada şiirin konseptini değiştiren, Türkiye’de başta İsmet Özel gibi birçok ikinci yeni şairini etkileyen Arthur Rimbaud ümmidir. Hiçbir resmi eğitim görmeyen, uzun yıllar bahçe bekçiliği, ayakkabı tamirciliği, çiftçilik, tramvay biletçiliği yapan ve 1920 yılında edebiyat Nobel’ini kazan Knut Hamsun da ümmidir. Türkiye’den de ümmi yazar ve şairler çıkmıştır. Bence Ahmed Arif ve Cahit Zarifoğlu da ülkemizin önde gelen ümmilerindendir.

Kendi yazı serüvenim de okumanın verdiği hasarları pansumanla geçiyor. Nitelikli ama yazmayan bir okur için başkalarını okumak ne kadar zihin açıcı ve verimliyse bir yazar için de o kadar tehlikelidir. Yazar severek okuduğu bir yazarın aurasından kurtulamaz bir süre. Ya o sırada yazmamalı ya da bu problemin farkında olarak temkinli yazmalıdır. Yoğun Kafka okuyup zihnim Kafka ile dolu olduğu zaman, öykülerim de daha bir Kafkaesk olurken, Zweig okuduğum zaman da öykülerim Zweigesk oluyor. Ne yapsam da kaçınamıyorum bu sorundan. Bunu henüz tarzını bulamamışlık olarak bir yaftalamanın kolaya kaçacağını düşünüyorum. Bundan kaçınabilecek bir yazar yoktur bence. Bundan kaçınmanın belki de tek çaresi beğenilen bir yazar okuduktan sonra o yazarın coğrafyasından ayrılana kadar yazmayı ertelemektir.

Bu yazıyla başıma iş açacağımın farkındayım. Yaş olarak genç olmasam da yeni yeni yazmaya başlayan bir öykücü olarak, edebiyatın kutsallarından birine, “okumadan yazar olunmaz” mitine karşı saldırıda bulunmanın bedel gerektirebileceğini öngörebiliyorum. Ancak her şeye rağmen yine de, yazarların çok okumasının tekniklerine katkı sağlasa da özgünlüklerine zarar verebileceğini düşünüyorum. Bu nedenle özgün kalmak için entelektüelliğe karşı ümmiliğin yanındayım. Cahilliğin değil.








Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Parşömen Fanzin 2024 Edebiyat Soruşturması: Ahmet Karadağ

  2024 yılında yayımlanan kitaplardan beğendiklerinizi, beğenme nedenlerinizden kısaca bahsederek bizimle paylaşır mısınız? Bu sene yerli edebiyat açısından verimli bir yıldı. Eminim henüz okumadıklarım arasında birçok başka güzel kitap da vardır ama okuduklarım arasında beğendiklerim bir sıralama olmaksızın şöyle: Yanımda Kal (Eylem Ata): Siyasetin edebiyattan git gide uzaklaştığı bu günlerde “hayata dönüş” operasyonları gibi politik konuları edebiyatın büyüsü içinde anlatmadaki ustalığı nedeniyle. Çığlıkta Arşe (Gönül Demircioğlu): Yepyeni bir şiir dili oluşturma çabası nedeniyle. Meryem’in Çiçekleri (Abdullah Ataşçı): Osmanlı’nın yıkılışı döneminde Doğu ve Güneydoğu Anadolu’da birlikte yaşayan Kürt-Ermeni-Türk köylerinin birbirleriyle ve devletle olan çatışmalarını anlatmadaki başarısı nedeniyle. Billur Örüntüler (Rıdvan Hatun): Öyküde yeni bir dil geliştirme çabası nedeniyle. Yazınsal Tutkunun Peşinde (Şirvan Erciyes): Bir taraftan roman eleştirileri yaparken bir taraftan da ni...

Her şeye rağmen edebiyat mı?

  Geçen haftalarda yazdığım bir tweet nedeniyle eski bir tartışmayı fitillemiş oldum. Epeyce bir tepki de aldım. O tweet’i yazarken sosyal medyanın doğasının ve özellikle de Twitter ortamının bu tür şeylere bağışık olmayı gerektirdiğinin farkındaydım. Zaten sosyal medyada linç edilmeye epeyce alışığım. Ama yine de kendimi orada yazdığım şeyleri söylemek zorunda hissettim. Bir kez daha söyleyeceğim. 2 Ekim 2024 tarihinde Twitter’da, “Şuna inanıyorum ki edebiyat dünyasında bazı şeyler sadece sözde. En solcu benim diyen edebiyatçılar bile GYY ‘Ben faşistim ulan var mı diyeceğiniz,’ diyen bir yayınevinden çıkan öykü kitaplarını öve öve, tanıta tanıta bitiremiyorlar…” diye yazmıştım. Bu tutarsızlığa kızmıştım. Ardından Parşömen’de Emirhan Mutlu “Nerede o eski tartışmalar” başlıklı yazısında bu konuya değindi. “Karadağ bu yazıda solcu olduğunu iddia eden yazarların genel yayın yönetmeninin faşist olmakla övündüğü bir yayınevinden çıkan kitabı tanıtıp övmelerini tutarsız bulduğunu söylüyo...

Dirlik Düzenlik Apartmanı Üzerine (İnceleme - İnan Sabırcan)

  Kitap okurken kendim için bir yöntem geliştirdim. Yazarların hayat öykülerine, özgeçmişlerine bakmamaya çalışırım. Yazar zaten yeterince dertlidir ki klavyenin, ekranın başına geçmiş içini dökmektedir. Ahmet Karadağ’ın 2024 yılında basılı olarak Mahal Edebiyat tarafından yayımlanan Dirlik Düzenlik Apartmanı kitabına ulaştığımda, kitabın adını bir daha okuyup tebessüm ettiğimi hatırlamaktayım. Kitabı elime alır almaz özgeçmişi hemen es geçtim, beni ilgilendiren yazarın kim olduğu değil, merakım yazılanadır. Kitaba ulaşmamı sağlayan arkadaşıma da aynısını söyledim, bana yazarın kim olduğunu anlatmayın. Yaşamak, çalışmak, bu dünyada bir işe yaramak. Türkçe’nin en güzel yanı sözcüğe -mek, -mak eki getir, anlamda bozulma çok yoksa o sözcük 12 Eylülcülerin deyimiyle fiildir, bizim gibi Öz-Türkçe sevdalıları için ise eylem demektir. Ahmet Karadağ’ın Dirlik Düzenlik Apartmanı kitabındaki yazıtlardaki yöntemin eylemek üzerine olduğu görülmektedir. Yazarın yarattığı kişilikler, günün tekno...